Via Canberra naar grotten en watervallen

27 december 2012 - Vineyard, Australië

Australian War Memorial is gebouwd ter nagedachtenis aan alle Australiërs die gestorven zijn in dienst van hun land. Daar verschillende dingen gezien waaronder een tentoonstelling over de 1ste en 2 de WO. Erg indrukwekkend met vliegtuigen, voertuigen wapens uit die twee oorlogen.

Verder het graf van de onbekende soldaat in een tombe die erg indrukwekkend is. De mooie gebrandschilderde ramen, de figuren symboliseren de persoonlijke, sociale enmilitaire verdiensten van de Australiërs in oorlogstijd.

Anzac Parade met aan beide zijden 11 gedenktekens die herinneren aan de de oorlogen waarbij Australië betrokken was in de 20ste eeuw. Gedenktekens voor bijvoorbeeld Navy, piloten en verplegers.

Door gereden naar Oberon. De volgende dag richting Jenolan Caves. Daar hebben we de Lucas tour gedaan. Mooie formaties in de grot gezien ook nog n skelet van een wombat. Na deze tour en de selfguided tour ook nog n rondje om het meer gelopen hier schijnen vogelbekdieren te zitten. Erg zeldzaam. Niet gezien maar ze schijnen allen te voorschijn te komen met zonsopgang en ondergang.

Daarna een klein stukje off road gereden naar Kanagra Boyd National Park. Eerst helemaal tot het eind naar Kanangra Wall. Daar drie wandelingen gedaan. Eerst naar de lookout. Uitzicht op de wall. Vervolgens afgedaald naar de waterval. Weer omhoog naar het plateau. Eigenlijk de bovenkant van de Wall. Dit laatste was erg mooi maar ik ben niet heel dicht bij de afgrond gaan staan brrrr eng hoor die diepte.

Daarna een klein stukje terug voor wat onze eerste bushcamping zou worden. Zonder elektriciteit of douche. Toilet was een diep gat. Voordeel was wel dat je dicht bij de kangaroo's was die ook dicht bij kwamen. Nadeel de elektriciteit voor de koelkast enzo waarvan ze hadden gezegd die kan wel n nachtje zonder opladen liet t al snel afweten. Gelukkig hadden we geen bederfelijke dingen erin liggen en het biertje was toen gelukkig al koud opgedronken.

De volgende morgen vroeg wakker. Al om 7 u aan het rijden waardoor we hordes kangaroo's moesten ontwijken.

Doorgereden naar Katoomba. Gelukkig waren we vroeg en was het nog niet zo druk bij de scenic world waarvandaan we de skyway hebben genomen. Via n kabel in een kabine met n glazen vloer naar de overzijde van het ravijn

Daarna loopschoenen aan gedaan en gewandeld naar de three Sisters. Onderweg verschillende mooie uitzichttoren punten gezien. Op de terugweg zagen we een Aboriginal centre daar werd op de didgeridoo gespeeld en gedanst. Verder werden er dingen over hun cultuur verteld. Mannen waren erg enthousiast. Daarna naar de auto en richting Sydney gereden camping voor 2 nachten bij Vinyard. Een voorstadje van Sydney. Vanaf daar met de trein naar Sydney morgen.

1. Theo martin:
    31 december 2012
    Hallo Nancy en Johan,
    Hier nu 9 uur en bij jullie al bijna Nieuwjaar, dus voor jullie de allerbeste wensen voor 2013 en veel goeds en liefs en een fijne fijne verdere reis
    Gr Theo/Martin
  2. Anton:
    31 december 2012
    Hallo Johan en Nancy,

Jullie zitten al in het nieuwe jaar. Hier zit de champagne nog in de fles. De beste wensen voor het nieuwe jaar. Tutum iter. We see you up above.

Groet,

Helen Nikitina & Anton Meijer