Koalahospital, Byron Bay en tropisch regenwoud

3 januari 2013 - Byron Bay, Australië

Na een korte nachtrust. Drie uurtjes op de parkeerplaats van treinstation Riverstone zijn we na een lekker ontbijt fris vertrokken in de richting van het noorden. Op zoek naar Highway 1, Princess Highway. Ons doel was in eerste instantie de tolwegen te vermijden, en dat is gelukt. Daardoor kom je ook nog eens door kleine plaatsen met leuke lookouts op meren enzovoort

In eerste instantie een heel eind over de Old Ocean Road gereden. We verwachte eigenlijk zo vroeg niet zoveel verkeer en mensen tegen te komen. Maar ook daar weer een verassing. Veel mensen aan het sporten best veel auto's op de weg. Ook de supermarkten waren open. Nog meer verbazing. En ook de visitors information allemaal vrijwilligers waren gewoon aanwezig om ons op weg te helpen.

Bij Bulahdellah, ja dat is echt in Australië, kregen we van een zo'n vrijwilliger de tip te gaan naar Seals Rock mooie weg en route langs de oceaan. En inderdaad mooie plek lekker onze nieuwjaarsduik daar gedaan. Voor ons beide een totaal nieuwe ervaring. Heerlijk zo'n duik in de oceaan. Haha en gelukkig was het bij ons een betere temperatuur dan in Nederland. Daarna nog naar boven naar de lighthouse, mooi plaatje die kleine witte toren boven op die heuvel.

Toen op zoek naar een camping plaats, vlak langs de kust was alles vol dus maar weer iets t land ingereden en 12 km landinwaarts hadden we al een plek gelukkig met douche. Want na twee dagen 30 graden en geen douche verlang je daar toch wel heel erg naar en de duik in het zoute water draagt ook niet echt bij aan een schoon en lekker gevoel.
En dan bedoel ik natuurlijk 1 of 2 uur daarna.

2 januari 2013 nog wel wennen aan de datum. Na een rustige start in de richting van Port Marquarie gereden. Hadden gelezen en gehoord dat daar een koala hospital zou zijn. Dat leek ons wel erg interessant.

Koala's leven al heel lang hier in Australië eigenlijk al voor de Europeanen kwamen. De mensen zijn altijd hun grootste vijand geweest. Eind 19 de eeuw werden ze gedood voor de bondhandel. Het laatste jachtseizoen in 1927 zijn er in Queensland in een maand tijd 548.738 vermoord. Toen waren er veel protesten en sindsdien zijn ze beschermd.

Koala is een aboriginal naam en betekend kleine drank. Koala's drinken zelden vloeistof. De eucalyptus bladeren bestaan namelijk voor 50 % uit water. De koala is het meest actief in de nacht. Zij leven in kolonies elke koala heeft zijn eigen territorium.

Als hun leefgebied dicht bij de mensen is is deze vaak verstoord. Als er voor woningbouw bomen worden gekapt dan blijven de koala toch steeds terug komen naar dat stukje.

Om de paringstijd aan te geven maken de mannetjes een brullend geluid. Na de paring wordt na een zwangerschap van 35 dagen een 2 cm kleine Joey geboren. Deze kruipt via de vacht naar de buidel. De Joey zuigt zich vast aan een tepel en blijft daar voor n paar maanden. Als ze een paar maanden oud zijn gaan ze een soort pap eten. Uit de moeders blindedarm vol met belangrijke bacteriën die de Joey nodig heeft om de eucalyptus bladeren te kunnen verteren. Als de Joey 6 à 7 maanden oud is gaat hij ook buiten de buidel tijd spenderen. Vanaf 9 maanden rijdt de Joey mee op zijn moeders rug.

In het hospital zagen we een aantal zieke koala's zitten. Nu slapen koala's sowieso al veel overdag, maar deze waren echt wel ziek je zag het ook aan de vacht en de ogen. Hoog in de bomen zaten een aantal verweesde jongen deze waren door hun moeders alleen gelaten. De reden waarschijnlijk de mannetjes. Wanneer die namelijk willen paren dan kan het gebeuren dat de moeder die op dat moment een jong bij zich draagt deze verliest en dat het jong dan uit de boom valt.
Wanneer het jong eenmaal bij de moeder vandaan is zal de moeder dit jong niet gaan zoeken. Zo belanden ze dan in het hospital.

Andere redenen waardoor ze hier belanden zijn chlamydia, aanvallen van honden en aanrijdingen. In het hospital werken allemaal vrijwilligers. Per dag zo'n 10 tot 12.
Over het hele jaar hebben ze zo'n 200 à 300 opnames. Zijn het ernstige dingen dan komt de dierenarts. Kleine onderzoeken kunnen ze zelf doen. Naast de verblijven buiten hebben ze ook nog een intensivecare afdeling.

Het doel is om uiteindelijk de koala's weer terug te zetten in de natuur. Voor de oudere koala's betekend dit zo dicht mogelijk in de omgeving waar ze gevonden zijn in verband met hun territorium. En de jongere gaan meestal naar een national park, waar ze in een veilige omgeving kunnen leven.

Na deze mooie ervaring hebben we rustig koffie gedronken met uitzicht op de oceaan. Daarna doorgereden naar Kempsey en toen weer een toeristische route richting zee bij South West Rock. Daar wat gegeten de lucht begon wat te betrekken dus besloten om nog n eind verder te rijden richting Yamba. Vlak voor deze plaats een camping gevonden.

3 januari 2013 na een zweterige nacht en een opvolgende douche en ontbijt richting Byron Beach gereden. Een wandeling langs de stranden gedaanten bovenlangs naar de vuurtoren. Onderweg nog een broodje gegeten en een uurtje aan het strand gezeten bij Watego beach. Daar nog de lifeguard in actie gezien stroming was weer erg sterk
En de surfers werden richting de rotsen gedreven. Twee surfers werden daar van hun board gegooid en kwamen bij de rotsen in moeilijkheden. De lifeguard zag het gebeuren en sprong op zijn board en was in no time bij de surfers. De manier waarop hij de golven nam was mooi om te zien.

Daarna moesten we een beslissing nemen waar gaan we heen we waren op ongeveer 100 km vanaf Brisbane. Konden aan de kust blijven of nog een stukje landinwaarts en daar een treetopwalk doen. We hebben tenslotte het laatste te doen en zijn bij Nerang de Highway af gegaan en in de richting van de bergen gereden.

Bij Canungra een campsite gevonden daar werd volop gecricket door de jeugd.

4 januari 2013 richting O'Reily's rainforrest retreat gereden zo'n 36 km vanaf de campsite. Mooie slinger weg die soms wel heel nauw was, vooral wanneer er een tegenligger aan kwam.
Aangekomen bij het retreat zijn we aan onze wandeling begonnen. We gingen een 10.9 km loop doen door het rainforrest. Met op je smalle pad af en toe een lizards en verschillende vogels. Af en toe schrik je je rot als ze ineens gaan bewegen.

De prachtige immens grote bomen en de watervallen die je onder weg tegen komt zijn de loop zeker waard. Het pad is niet te steil af en toe wel klimmen en klauteren voor n mooi plaatje. Vooral de laatste waterval Elabana was de klim zeker waard. In het water leefde ook nog blauw gekleurde krabben. Hoe die daar ooit zijn terecht gekomen?
Ook de ander twee watervallen waren mooi. De eerste met weer zo'n heerlijk klinkende naam Yanbacoochie falls was niet heel erg groot en kwam ook niet van zo'n grote hoogte. Box Log falls daarvoor moesten we een eindje van het pad af. Daarna weer terug omhoog. En daar hebben we de tree top walk gedaan een serie van touw en planken hangbruggen. 15 km boven de grond. Leuk en wiebelig. Toen terug richting de auto waar we nog een aantal fraai gekleurde vogels konden bewonderen die spontaan op je hoofd, schouder of hand kwamen zitten. Weer terug de berg af nog even naar de Kamarun lookout geweest.

En daarna verder richting Brisbane deels op de gok deels op onvolledige kaarten kwamen we bij de eerste camping.
Alle twee hadden het gevoel van een groot Tokkie gehalte toen we het terrein op kwamen. Gelukkig hadden ze hier geen plaats, ook al hadden ze die gehad waren we er niet gaan zitten.
Stukje verder gereden kwamen we bij een volgende caravanpark daar hadden ze nog plek voor twee nachten dus dat worden dan onze laatste nachten in de campervan. We gaan m nog missen denk ik.

Lekker met de voetjes omhoog op de stoel in de schaduwplanning gemaakt voor morgen een dagje stad.