Van Alice via Coober terug naar het zuiden

14 december 2012 - Wellington, Australië

Donderdagochtend 13 december naar de Royal Flying Doctor Service geweest. De basis in Alice bestaat sinds 1939. Er zijn 9 voltijds verplegers in dienst en 10 dokteren. De arts bepaald of iemand vervoert gaat worden. In totaal zijn er 21 bases en er zijn over het hele land verdeeld 61 vliegtuigen. Zo'n vliegtuig kost 6 miljoen dollar extra aan navigatie-, radio- en medische apparatuur. Elk vliegtuig heeft de functie van een vliegende intensive care unit. Per jaar hebben ze ongeveer 250.000 patientencontacten over heel Australie dat betekend een nieuwe patiënt per 2 minuten. De RFDS verleent het hele jaar 24 uur per dag service.  Naast eerste hulp verzorgen ze ook opleidingen en transport van mensen die donor organen gaan krijgen.

Erg mooi om te zien hoe de binnenkant van zo'n vliegtuig eruit ziet. En ma herzien van de serie lang geleden ook in Nederland o de tv uitgezonden vonden we het leuk om het nu in het echt te zien

vervolgens de keuze gemaakt om zuidwaarts te gaan richting Coober Pedy. Dat is n plaatsje midden in de woestijn van 2000 inwoners. De helft van hen woont in dug outs onder de grond deze waren uitgegraven om opalen te zoeken. Het voordeel van zo'n ondergrondse woning is de constante temperatuur van 23 graden. En ik kan zeggen in de hitte is het daar heerlijk verblijven. De eerste opalenmijners zijn daar vanaf 1920. Onder veel primitievere omstandigheden dan nu vooral het tekort aan water was een crime. Gelukkig hebben ze sinds kort een ondergrondse bron gevonden. Tegenwoordig boren ze schachten van 30 meter diep. Maar het blijft een lucky guess waar de opaalachtig loopt. Als je geluk hebt kun je aardig geld verdienen. Even getwijfeld of we een claim zouden nemen en ons geluk zouden uit proberen maar toch maar niet gedaan. Vervolgens verder gereden richting zuiden en wat gebeurd er jaja het ging regenen. De kangaroo's waren daardoor helemaal van slag moesten wel 5 X een noodsprong maken om een aanrijding te voorkomen. Gelukkig alles heel gebleven. En voordat het donker was n camping gezocht voor de nacht. Kunnen hier in ieder geval beter slapen niet zo erg zweterig als in het rode hart.

1. Joanna:
    15 december 2012
    Leuk die FLying Doctors. Die serie heb ik gevolgd destijds.! Mooie foto's. Geniet verder Down Under. mooi om te lezen.